Jak prawidłowo dobrać olej do silnika ?
Jaki najlepszy olej do silnika ? Jak dobrze dobrać olej ? Który jest dobry i tani ? Te pytania często słyszę od klientów którzy mają problem z wyborem najlepszego oleju do swojego samochodu. Postaram się w tym artykule przybliżyć zasady doboru i czym się kierować żeby dobrać odpowiedni olej, który można zastosować w swoim aucie.
Na początek muszę niestety napisać trochę informacji technicznych żeby przybliżyć temat jak rozróżniać oleje, jakie są klasyfikacje, normy i bazy olejów.
Najważniejszym z nich jest baza. Rozróżniamy 3 podstawowe rodzaje olejów: mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Różnią się one bazą olejową oraz dodatkami uszlachetniającymi. Potocznie mówiąc różnice są również w gęstości. Oleje mineralne są najgęstsze i stosuje się je w starszych samochodach natomiast oleje syntetyczne są najrzadsze i stosuje się je w nowych silnikach lub takich które mają swoje określone wymagania. W dzisiejszych czasach silniki są tak konstruowane aby wyciągnąć jak najwięcej mocy przy jak najmniejszym zużyciu paliwa i wydzielaniu jak najmniejszych substancji szkodliwych do otoczenia.
Kiedyś sprawa była prosta ponieważ do samochodów które miały przejechane dużo kilometrów i wykazywał już pewne zużycie przechodziło się z olejów syntetycznych na półsyntetyczne a dalej na mineralne w celu uszczelnienia silnika bądź zredukowania lub zmniejszenia kosztów pobierania oleju przez silnik. Dziś stosuje się takie silniki które takich olejów jak półsyntetyczne czy mineralne nie dopuszczają i trzeba stosować oleje syntetyczne określonych parametrów zgodnie z zaleceniami producenta.
Kolejną rzeczą jest jakość oleju. Oczywistym jest, że oleje syntetyczne będą lepsze jakościowo niż oleje półsyntetyczne i mineralne. W dzisiejszych czasach kładzie się duży nacisk na oleje syntetyczne żeby wycisnąć z nich jak najwięcej, spełnić określone normy producentów samochodów pod względem wytrzymałościowym (wytrzymują wysokie oraz niskie temperatury, nie odkładają nagarów, zapewniają dobre smarowanie i najszybciej rozchodzą się po silniku w momencie startu), norm emisji spalin (silniki wysokoprężne wyposażone w filtr cząstek stałych DPF, katalizatory spalin) i oszczędności na paliwie.
Oleje silnikowe klasyfikujemy według kilku wytycznych: lepkości ( SAE), klasy (ACEA; API) oraz normami producentów.
Lepkość oleju to bardzo dobre oznaczenie które pozwala odpowiednio dobrać olej do warunków eksploatacji. Parametry te nadaje instytut skupiający inżynierów motoryzacji (SAE) który nadaje oleją klasy lepkościowe. Oznacza się ją jako liczbę (0,5,10,15) później mamy literę W i kolejną liczbę (20,30,40,50,60) np. 5W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskich temperaturach czyli olej 0W będzie olejem najrzadszym i najszybciej rozprowadzi się po silniku w niskich temperaturach, natomiast druga liczba świadczy o wytrzymałości oleju w wysokich temperaturach. W związku z powyższym teoretycznie najlepszym olejem byłby olej 0W60 ale (zawsze jest jakieś ale) producenci silników muszą znaleźć idealne połączenie lepkości, jakości w połączeniu z osiągnięciem najwyższej mocy i norm emisji spalin dlatego najlepszym rozwiązaniem w doborze oleju jest kierowanie się wytycznymi przez producenta zawartych w książce obsługi samochodu.
Specyfikacja ACEA to Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów. Jedną z głównych dziedzin którymi zajmują się jest klasyfikacja olejów pod względem jakościowym.
Rozróżniamy dwa typy ACEA są to normy np. A1/B1 do A5/B5 oraz C1 do C4. Jeśli chodzi o Pierwsze to im wyższa liczba tym lepsza jakość oleju. Natomiast normy C-x odnoszą się do samochodów wymagających olejów nisko popiołowych tzw. LOW SAPS. Te oznaczenia nie mają wielkiego wpływu przy doborze oleju w silniku ale znacznie pomagają w określeniu jego jakości .
Kolejnym instytutem jest API (Amerykański Instytut Naftowy), który nadaje jakość olejom oznaczoną dla silników benzynowych literą S oraz dla silników diesla C. Druga litera oznacza jakość i im wyższa tym lepsza. W tej chwili najwyższą normą dla benzyniaków jest SN a dla diesla CI.
Rekomendacja producenta jest ważnym elementem doboru oleju. Jeśli chcemy dobrać olej do nowego samochodu to sprawa jest prosta, wystarczy wyczytać w książce serwisowej jaką normę producent zaleca np. Dla BMW jest norma BMW LL-04, dla VW 507 00 Dla Renault RN720 i każdy olej spełniający taką normę będzie pasował niezależnie od producenta oleju.
Największym problemem są starsze silniki które mają już większe przebiegi i nie wiadomo jaki olej był stosowany przez poprzedników. Krążą pogłoski, że jeśli był stosowany olej mineralny lub półsyntetyczny niskiej jakości który mógł pozostawić nagary w silniku to wlanie oleju syntetycznego który ma duże właściwości płuczące silnik może rozpuścić owe nagary i wypłukać to co w jakiejś mierze uszczelnia silnik co doprowadzi to rozszczelnienia silnika lub utraty kompresji przez silnik. Prawda to czy nie lepiej dmuchać na zimne i w takiej sytuacji najlepiej zastosować optymalny środek czyli w tym wypadku olej półsyntetyczny, natomiast jeśli producent nakazuje stosować olej ze specjalną normą którą posiadają np. tylko oleje syntetyczne to taki należy zastosować. Jeśli chodzi o oleje mineralne to w dzisiejszych czasach coraz mniej samochodów dopuszcza takie oleje więc za minimum należy przyjąć półsyntetyk.
Kiedyś przyjmowało się zasady, że wraz ze starzeniem się samochodu i coraz większym przebiegiem przechodzono z olejów syntetycznych na oleje półsyntetyczne i na końcu mineralne. Drugą zasadą było, że nie wraca się już w drugą stronę o czym pisałem powyżej chyba, że silnik był np. remontowany a po takim zabiegu zastosowało się "płukacz" silnika i w takiej sytuacji można było się pokusić o zmianę oleju znów na syntetyk. Dzisiejsze silniki natomiast mają wysokie wymagania i silniki, które mają już nawet bardzo wysokie przebiegi mimo wszystko wymagają olejów syntetycznych i nie ma znaczenia nawet jeśli silnik ma zrobione milion kilometrów to powinien na takim oleju pracować.
To tyle jeśli chodzi o prawidłowe dobranie oleju, jeśli udało Ci się dobrnąć do tego momentu to mam nadzieję, że choć trochę pomogłem wytłumaczyć jak dobrze dobrać olej i jako bonus podsyłam link do strony gdzie są zawarte katalogi popularnych producentów olejów gdzie można po wybraniu swojego samochodu zerknąć jaki olej zalecany jest do Twojego samochodu.
https://www.filtrolio.pl/dobierz-olej
Jeśli udało Ci się już dobrać odpowiedni olej silnikowy to zapraszam na stronę sklepu i zakupy. Pozdrawiam